0
0
جمع کل: تومان

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هزینه ارسال برای سفارش‌های بیش از 680 هزار تومان رایگان می‌باشد
  • ارسال فوری در شهرهای تهران و مشهد
   هزینه ارسال برای سفارش‌های بیش از    680 هزار تومان رایگان می‌باشد
  • ارسال فوری در شهرهای تهران و مشهد
  •  

شستن فرش با وایتکس + مزایا و معایب

شستن فرش با وایتکس

با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

تمیزی فرش‌ها اهمیت زیادی دارد و بخصوص در ایام نزدیک عید بسیاری از افراد با شوینده‌های مختلفی اقدام به شستن فرش کرده و یا این کار را به قالیشویی می‌سپارند. برخی افراد تصور می‌کنند شستن فرش با وایتکس باعث تمیزی بیشتر آن می‌شود. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است وایتکس برای فرش شما مناسب نباشد. بجای آن می‌توانید از محصولات دیگر مانند شوینده و پاک کننده نانوسان که قدرت تمیزکنندگی بالایی دارند استفاده کنید. همچنین این محصولات به دلیل تولید با فناوری روز دنیا، آسیبی به فرش‌ها و سایر سطوح وارد نمی‌کنند.

فهرست مطالب

گرد و غبار و ریختن مواد مختلف روی فرش و استفاده مداوم از فرش‌ها باعث ایجاد لکه و آلودگی روی آن‌ها می‌شود. شستن فرش با وایتکس یکی از روش‌های تمیز کردن لکه‌ها است. وایتکس یک پاک کننده شیمیایی و قوی است. از این رو بسیاری از افراد در همان ابتدا به سراغ وایتکس می‌روند. اما بهتر است قبل از این کار با مزایا و معایب آن آشنا شوید و سپس تصمیم بگیرید که آیا استفاده از این محلول برای شستن فرش مناسب است یا خیر. همچنین توصیه میکنیم برای شستشو فرش به سراغ خرید محصولات نانوسان بروید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین روش شستشوی فرش در خانه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مزایا و معایب شستن فرش با وایتکس

وایتکس ترکیبی قدرتمند است و برای از بین بردن لکه‌های عمیق ایجاد شده بر روی لباس و پارچه‌های سفید رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. شستن فرش با وایتکس کار رایجی نیست اما برخی افراد از این ماده برای تمیز کردن لکه‌های روی فرش استفاده می‌کنند. وایتکس از خاصیت لکه بری سریع و رنگبری قوی برخوردار است. با این حال قبل از به کار بردن وایتکس برای شستشوی فرش لازم است عواقب مثبت و منفی این کار را در نظر بگیرید.

مزایا

• یکی از دلایل محبوبیت وایتکس در بین مردم، قابلیت نفوذ آن به عمق سطوح است. درصورتی که لکه‌های عمیق و قدیمی روی فرش وجود داشته باشد برای از بین بردن آن می‌توان از وایتکس استفاده کرد. 
• شستن فرش با وایتکس در مواردی که فرش به رنگ سفید یا رنگ‌های روشن باشد به خوبی آلودگی‌ها و لکه‌های روی آن را تمیز می‌کند.
• لکه‌های تیره روی فرش‌های رنگ روشن با کمک وایتکس به راحتی از بین می‌روند.
• وایتکس را می‌توان به تنهایی و یا در کنار سایر شوینده‌ها برای تمیزی بیشتر فرش استفاده کرد.

معایب:

در کنار مزایایی که برای استفاده از وایتکس در شستن فرش عنوان کردیم بکار بردن این محلول برای شستشوی فرش می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند که به چند مورد اشاره می‌کنیم:
– شستن فرش با وایتکس باعث تغییر رنگ الیاف فرش می‌شود و ممکن است پس از اتمام شستشو شاهد دو رنگ شدن یا رنگ پریدگی الیاف فرش باشید. به ویژه اگر رنگ فرش تیره باشد این مورد بیشتر اتفاق می‌افتد.
– هنگام استفاده از وایتکس امکان آسیب به تار و پود فرش وجود دارد و باعث کاهش طول عمر فرش می‌شود.
– اگر به طور مداوم از وایتکس برای شستشوی فرش استفاده کنید فرش در مدت زمان کوتاهی دچار پوسیدگی و فرسودگی می‌شود.

شستن فرش با وایتکس

وایتکس یا محلول سفید کننده که برای گندزدایی، سفید کردن و بو زدایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بوی تند و شدیدی دارد و به خاطر خاصیت سمی‌اش، برای شستن هر فرشی توصیه نمی‌شود چون ممکن است به الیاف و بافت فرش آسیب وارد کند و یا باعث از بین رفتن رنگ فرش شود. با این حال، شستن فرش با وایتکس دارای یکسری نکات است که اگر رعایت شوند، می‌توان از تغییر رنگ و یا ایجاد لکه‌های سفید بر روی فرش جلوگیری کرد. 
برای این کار حتما از جنس و مشخصات فرش‌تان آگاهی کسب کنید. چون برخی از فرش‌ها مثل فرش‌های دستباف و یا فرش‌هایی از جنس بامبو، به خاطر الیاف بسیار حساسی که دارند، با پاک کننده‌های قوی سازگار نیستند و دچار آسیب می‌شوند. بعد از اطلاع یافتن از این مسئله، سطح فرش را به خوبی با جارو برقی تمیز کنید تا هیچ گونه گرد و غبار و تکه‌های غذا بر روی آن باقی نماند.
جدا کردن خرده موها با جارو برقی کمی مشکل است، از همین رو می‌توانید بعد از جارو کشی، به کمک یه رولی، کرک و باقی مانده‌ی موها را از فرش‌تان جدا کنید. در این صورت فرش‌تان کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی خواهد شد. گام بعدی در شستن فرش با وایتکس، مخلوط کردن نسبت ۱ به ۴ وایتکس و آب است تا این مایع سفید کننده تا حد امکان رقیق شود.
 سپس محلول به دست آمده را در یک بطری اسپری بریزید. قبل از اینکه کارتان را شروع کنید، برای اینکه مطمئن شوید محلول باعث تغییر رنگ و آسیب فرش نمی‌شود، در گوشه‌ی کوچکی از فرش که در دید نیست، مقداری محلول را اسپری کنید و منتظر بمانید. اگر بعد از نیم ساعت هیچ مشکلی به وجود نیامد، می‌توانید قسمت‌های دیگر فرش را هم به این صورت تمیز کنید.
 بعد از اینکه نیم ساعت از اسپری کردن محلول بر روی کل و یا قسمت لکه دار فرش گذشت، با آب به طور کامل بشویید تا هیچ اثری از وایتکس نماند. یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی شستن فرش با وایتکس، استفاده از دستکش و ماسک است.
 همچنین نباید این کار را در فضای بسته انجام دهید. چون ممکن است بخارهای ایجاد شده باعث حساسیت ریوی شوند. از همین رو، بهتر است تمامی پنجره‌ها را باز کنید تا از آسیب‌های احتمالی وایتکس در امان بمانید. با اینکه استفاده از وایتکس در شستشوی فرش برای از بین رفتن لکه‌ها و کثیفی‌های قدیمی و ماندگار بسیار مناسب است اما به خاطر مواد تشکیل دهنده‌اش، می‌تواند علاوه بر فرسوده شدن بافت فرش، زیبایی آن را هم از بین ببرد و لکه‌های سفید رنگی بر جای بگذارد. 
از همین رو بهتر است به جز موارد ضروری که هیچ شوینده‌ای نتیجه نمی‌دهد، از وایتکس استفاده نکنید. بهترین کار این است که به جای شستن فرش با وایتکس، از پاک کننده‌های طبیعی و یا لکه‌ برهای شیمیایی و آماده استفاده کنید. مثلا شامپو فرش و مبلمان نانوسان که از ترکیبات استاندارد و بی خطر تشکیل شده‌ و علاوه بر اینکه باعث حساسیت‌های پوستی و ریوی و تغییر رنگ فرش نمی‌شود، بلکه به محیط زیست هم صدمه‌ای وارد نمی‌کند.
لکه بر فرش و مبلمان نانوسان

بهترین محلول برای شستن فرش

همانطور که گفته شد، بهترین روش برای از بین بردن آلودگی‌ها و لکه‌های فرش، استفاده از شوینده‌ها و پاک کننده‌های آماده‌ای است که در تمام فروشگاه‌ها هم یافت می‌شوند. اما باز هم نمی‌توان به هر شوینده اطمینان کرد چون ممکن است به خاطر ترکیبات‌شان، به بافت فرش آسیب بزنند. 

– شامپو فرش

توصیه ما این است که به جای شستن فرش با وایتکس، از شامپوفرش و مبلمان نانوسان استفاده کنید. این محصول با تکنولوژی نانو طراحی شده است و به خاطر اینکه هیچ گونه ماده مضر مثل اسید و فرمالین ندارد، هم باعث صدمه ندیدن فرش می‌شود و هم از بروز حساسیت‌های مختلف پوستی و ریوی جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید از این محصول برای تمیز کردن انواع فرش‌ها، مبلمان، موکت و سایر الیاف‌های طبیعی و صنعتی استفاده کنید.
وقتی لکه‌ای بر روی فرش ایجاد می‌شود، می‌توان در همان لحظه‌های ابتدایی با روش‌های ساده، کثیفی به وجود آمده را پاک کرد. اما بعد از تثبیت لکه، پاک کردن آن ممکن است کمی مشکل باشد و دست به دامان مواد و ترکیبات قوی‌تر شد. شامپو فرش و مبلمان نانوسان به خاطر اینکه با فرمولاسیون خاصی طراحی شده و تمام تست‌های فنی لازم را از نظر کیفیت و قدرت گذرانده است، قدرت پاک کنندگی بسیار بالایی دارد و می‌تواند در کمترین زمان ممکن، هرگونه آلودگی و لکه‌ای را از سطح فرش پاک کند. این محصول، حالت مایع نسبتا غلیط دارد و می‌تواند در داخل آب هم حل شود. در شستن فرش با وایتکس، ممکن است کمی از این مایع در بافت عمقی فرش باقی بماند و در طولانی مدت باعث آسیب فرش شود. اما از آنجایی که این محصول خاصیت اکسیدکنندگی و خود اشتعالی ندارد، در طولانی مدت هم باعث صدمه دیدن فرش نمی‌شود. 

– سرکه

به جز شستن فرش با وایتکس و یا لکه بر فرش و مبلمان نانوسان، ترکیبات دیگری هم وجود دارند که می‌توانند در پاک کردن لکه‌ها و آلودگی‌ها موثر عمل کنند. یکی از این مواد، سرکه سفید است که برای شستن فرش و درخشان شدن آن، بسیار مناسب است. برای این کار کافی است، مقداری سرکه سفید را با آب ترکیب کرده و روی قسمتی که لکه ایجاد شده، اسپری کنید. سپس با یک حوله و یا فرچه تمیز و نرم، قسمت مورد نظر را پاک کنید. شایان ذکر است که بوی سرکه ماندگار نیست و پس از ساعاتی از بین می‌رود. 

– نمک و جوش شیرین

از دیگر ترکیباتی که می‌توان به عنوان جایگزین برای شستن فرش با وایتکس استفاده کرد، نمک و جوش شیرین است. نمک و جوش شیرین را به طور یکدست بر روی فرش بپاشید و بطری حاوی آب سرد را بر روی فرش اسپری کنید تا کمی مرطوب شود. سپس به کمک یک برس اسکراب، به صورت زاویه نود درجه، فرش را برس کنید تا این ترکیب کامل به خورد بافت فرش برود. در نهایت با استفاده از یک حوله یا دستمال، سطح فرش را تمیز کنید تا ردی از آلودگی باقی نماند. محلول صابون یا مایع ظرفشویی با جوش شیرین هم جایگزین خوبی برای شستن فرش با وایتکس است. این ترکیب قدرت بالایی دارد و می‌تواند تمام آلودگی‌ها را از سطح فرش پاک کند و از بین ببرد.

جمع بندی

یکی از باورهای اشتباهی که در بین عموم مردم جای گرفته استفاده از وایتکس هنگام شستشوی فرش است. شاید زمانی که لکه‌ای تیره روی لباس سفید رنگ ایجاد شده بتوان از وایتکس استفاده کرد اما این محلول برای شستن فرش مناسب نیست. به ویژه اگر فرش دستبافت باشد شستن فرش با وایتکس باعث آسیب جدی به فرش می‌شود. همانطور که در این مطلب توضیح دادیم از محلول‌های متنوعی برای شستشوی فرش می‌توان استفاده کرد. اما بهتر است شامپو فرش را در اولویت قرار داده و با استفاده از آن فرش‌های خود را مانند روز اول تمیز کنید.
اگر قصد دارید از آسیب‌های شستن فرش با وایتکس جلوگیری کنید شامپو فرش بهترین گزینه است. البته این محصولات نیز انواع مختلفی دارند و برای اینکه الیاف و رنگ فرش دچار آسیب دیدگی نشود حتما باید از شامپوهای باکیفیت و اصل استفاده کنید. شامپو فرش نانوسان که برای انواع فرش‌های ماشینی، موکت، رویه‌ی مبل و کوسن قابل استفاده است با تکنولوژی روز دنیا تولید شده و فاقد مضرات شوینده‌های شیمیایی است. برای تهیه این محصول می‌توانید به سایت فروشگاه سان سلام مراجعه کرده و شامپو فرش اصل و باکیفیت را خریداری کنید. بعد از شستشوی فرش با شامپو فرش نانوسان از تمیزی و درخشش فرش‌ها حیرت زده خواهید شد و از آن زمان به بعد از هیچ ماده دیگری برای شستشوی فرش استفاده نخواهید کرد.

سوالات متداول

تا حد امکان توصیه می‌شود به وایتکس به عنوان آخرین گزینه نگاه کنید و در همان ابتدای کار از آن استفاده نکنید. چون وایتکس یک شوینده قوی و شیمیایی است و باتوجه به اینکه معمولا برای از بین بردن لکه‌های روی پارچه‌های سفید و روشن استفاده می‌شود ممکن است رنگ الیاف فرش را تغییر دهد.

مواد مختلفی برای شستشوی فرش وجود دارند اما بهتر است از محصولات تخصصی مانند شامپو فرش نانوسان که ترکیبات آن برای تمیز کردن الیاف فرش مناسب است استفاده کنید.

لازم است فرش را با آب پرفشار آبکشی کرده و کمی شامپو فرش را با کمک فرچه روی سطح فرش پخش کنید تا هم بوی وایتکس از بین برود و هم تار و پود فرش پس از خشک شدن یکدست و نرم شود.

در تولید این محصول از ترکیبات خاصی استفاده شده که مضرات مواد شیمیایی را ندارد اما در عین حال از قدرت پاک کنندگی بالایی برخوردار است و هرگونه آلودگی و کثیفی را چه به صورت سطحی باشد و چه عمقی، به طور کامل تمیز می‌کند. همچنین برخلاف وایتکس هیچ آسیبی به تار و پود فرش وارد نمی‌کند و با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.

هنگام استفاده از شامپو فرش می‌توانید تنها قسمتی از فرش که کثیف شده را تمیز کنید.

                                                                                             واحد تحقیق و توسعه: فروشگاه سان سلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *