0
0
جمع کل: تومان

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هزینه ارسال برای سفارش‌های بیش از 680 هزار تومان رایگان می‌باشد
  • ارسال فوری در شهرهای تهران و مشهد
   هزینه ارسال برای سفارش‌های بیش از    680 هزار تومان رایگان می‌باشد
  • ارسال فوری در شهرهای تهران و مشهد
  •  

شستن ریشه‌ی فرش و ترفندهای کاربردی آن

با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

ممکن است که برای شما هم پیش آمده باشد وقتی به فرش خانه خود نگاه می کنید و کثیفی ریشه‌ی فرش بیشتر از هر چیزی به چشم می آید، تصمیم به شستن ریشه فرش‌ها میگیرید اما در نهایت با زردی بیش از حد آنها مواجه می‌شوید. یا اینکه وقتی فرش ها را به قالیشویی برای شستشو تحویل می‌دهید، متوجه می‌شوید که فقط خود فرش را تمیز کرده اند و  به شستشوی ریشه ی فرش توجه کافی نکرده‌اند. ریشه‌ی فرش‌ها از تار و پود و نخ‌های سفید تشکیل شده است به همین خاطر معمولا بسیار نامنظم به نظر می‌رسند و این خود یکی از دلایلی است  که ریشه‌ها را مستعد کثیفی بیشتر می‌کند. 
خانم‌ها روش های مختلفی را برای تمیز کردن و شستن ریشه‌ی فرش استفاده می‌کنند که هم شامل استفاده از روش‌های سنتی و هم استفاده از شوینده‌های موجود در بازار است. یکی از محصولاتی که این روزها در ایام خانه تکانی بین خانم‌ها بسیار محبوب شده است، شامپو فرش و مبلمان نانوسان است که با قدرت پاک کنندگی بالا و بدون آسیب زدن به بافت و الیاف فرش و همینطور داشتن یک رایحه‌ی آرامش بخش باعث تمیزی هرچه بیشتر فرش و مبلمانتان می‌شود. 

چه عواملی باعث کثیف شدن ریشه‌ی فرش‌ها می‌شوند؟

ریشه‌ی فرش‌ها به دلیل ظرافتی که دارند خیلی زودتر از بقیه‌ی قسمت‌های فرش ذرات آلودگی و گرد و غبار و یا حتی کثیف شدن توسط مواد غذایی را جذب می‌کنند و رنگ آنها عوض می‌شوند، به همین دلیل خانم‌ها از شوینده‌های مختلفی برای شستن ریشه‌ی فرش‌ها استفاده می‌کنند اما باید آگاه بود که نباید از هرنوع شوینده هایی استفاده کرد، زیرا گاهی شویندهای  بسیار قوی به بالاتر از ریشه‌ی فرش‌ها نفوذ کرده و باعث زردی و تغییر رنگ دائمی ریشه‌ی فرش‌ها شده و یا حتی به تار و پود فرش آسیب می رساند، به همین دلیل انتخاب یک شوینده مناسب برای شستن ریشه‌ی فرش‌ها از واجبات هر خانه‌ای است.
شما می‌توانید در بین برندهای شامپو فرش موجود در بازار با خرید محصولات نانوسان مطمئن شوید که علاوه بر تمیزی کامل فرش‌ها به آنها آسیبی وارد نخواهید کرد. زیرا با خرید محصولات نانوسان می توانید اطمینان حاصل کنید که به دلیل عدم خاصیت اکسید کنندگی باعث آسیب به بافت فرش نمی‌شود.   
یکی دیگر از عواملی که باعث زرد شدن ریشه‌ی فرش ها شده این است که بعد از شستشوی فرش ها، آنها را لوله کرده و از یک ارتفاع خاصی آویزان می‌کنند و این خود باعث جمع شدن آب در قسمت انتهایی فرش شده ، و در نهایت وقتی فرش به طور کامل خشک شد متوجه زردی کامل ریشه‌ها خواهید شد. 

  چرا باید ریشه‌ها را تمیز کنیم؟ 

یکی از دلایل مهمی که باید ریشه‌ها را تمیز کرد این است که، ریشه‌ی کثیف باعث کهنه به نظر رسیدن فرش‌ها و همینطور خانه می‌شود و در صورت تمیز نکردن به موقع ریشه‌ی فرش‌ها باعث می‌شود که نظافت و تمیزی آنها دشوار شده و لکه‌ها و کثیفی ماندگار شده به سختی پاک شوند.
اگر حیوان خانگی دارید احتمالا متوجه علاقه شدید حیوانات به بازی کردن با ریشه‌ی فرش شده‌اید و این خود باعث کثیفی بیشتر این ناحیه شده است به همین دلیل حتما باید شستن فرش‌ها یکی از برنامه‌های شما برای تمیز کردن خانه باشد.
یا اینکه اگر یک کودک خردسال و نوپا دارید که به تازگی شروع به چهاردست و پا راه رفتن کرده است، حتما متوجه علاقه شدید کودکان به جزئیات از جمله ریشه‌ی فرش‌ها شدید.
کودکان در این سن دوست دارند با وسیله‌هایی که بیشترین جزئیات و ظرافت را دارا هستند بازی کنند به همین دلیل اگر در حین بازی با ریشه فرش تکه‌های آشغال را پیدا کردند احتمال اینکه در دهانشان فرو  کنند بسیار زیاد است و این خود می‌تواند یکی از دلایلی باشد که به شستن ریشه‌ی فرش‌ اهمیت دهیم.

ترفندهای جلوگیری از کثیف شدن ریشه‌ها

با توجه به قیمت لوازم خانه در بازار از جمله فرش‌ها، باید در تلاش بود که آنها را تا حد امکان حفاظت و نگهداری کرد. یکی از این ترفندهایی که خانم‌های خانه دار به کار می‌برند، ترفند جلوگیری از کثیف شدن ریش‌ها است به این صورت که خانم‌ها در مرحله اول به کمک یک چسب بیست سانتی همه ریشه‌ها را مرتب کرده و چسب می‌زنند این روش خود دارای مزیت ها و معایبی می‌باشد از جمله مزایا آن این است که این مدل چسب‌ها در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و نیازی نیست که هزینه اضافی کنید.
اما از معایب آن می‌توان گفت این کار بسیار زمان بر بوده و ممکن است ریشه‌ها به آن صورت مرتب و منظم به نظر نرسند و همینطور یکی دیگر از معایب آن این است  که چسب‌ها به راحتی گرد و غبار به خود جذب می‌کنند و زود به زود باید آنها را تعویض کرد.
اما حالا با روی کار آمدن کاور ریشه‌ی فرش دیگر کسی از چسب استفاده نمی‌کند، کاورهایی از جنس‌های مختلفی وجود دارد. کاور روی لبه فرش به طور محکمی فیکس شده و مانع پوسیدگی و کثیفی ریشه‌ها می‌شود و باعث منظم به نظر رسیدن ریشه‌ها می‌شود و به دلیل قیمت کاملا مناسب، می توانیم آنرا در فروشگاه های فرش تهیه نمود. 
یکی از ترفندهای جلوگیری از کثیف شدن ریشه‌ها گره زدن آنهاست. ریشه‌ها را می‌توان با گره زدن به روش‌های مختلف علاوه بر تمیزی باعث زیباتر شدن فرش‌ها شد. به همین دلیل می‌توانید مدل‌های مختلف گره زدن را امتحان کنید.
و در آخر یکی دیگر از روش‌های کثیف شدن ریشه‌ها استفاده از روش لفاف دوزی است.
این روش از قدیم بوده و به این صورت است که با یک مدل پارچه که می‌تواند از جنس‌های مختلفی مانند برزنت باشد استفاده کرد. 

ترفندهای تمیز کردن و شستن ریشه‌ی فرش

شستن ریشه‌ی فرش یکی از حساس ترین قسمت فرش‌ها است به این دلیل ممکن است علاوه بر اینکه ریشه‌ها تمیز نشوند بلکه بیشتر کثیف شوند به همین دلیل خانم‌ها روش‌های گوناگونی را برای شستن ریشه‌ی فرش‌ها امتحان می‌کنند که در ادامه به شرح کامل آنها می‌پردازیم. 
ابتدایی ترین راه برای جلوگیری از زرد شدن ریشه‌ها این است در زمان آبکشی فرش  را به خوبی با تی آبگیری کنید تا آبی در فرش باقی نماند و فرش را به صورت عمودی قرار ندهید تا آب در قسمت‌های ریشه جمع نشود. در صورتی که این کارها را انجام دادید اما باز هم ریشه فرش‌هایتان زرد و لکه دار شد می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید:

سرکه

یکی از روش‌های بسیار قدیمی برای شستن ریشه‌ی فرش‌های زرد شده استفاده از سرکه است. سرکه به دلیل اینکه در همه خانه‌ها پیدا می‌شود یک روش رایج برای تمیز کردن ریشه‌ها است.
استفاده از سرکه به این صورت است در ابتدا هفت الی هشت قاشق غذا خوری سرکه را با آب ولرم مخلوط کرده، بهتر است این ترکیب را در یک بطری اسپری ریخته و روی ریشه‌ی فرش‌ها اسپری کنید و چند دقیقه‌ای منتظر بمانید و سپس ریشه‌ها را با آب گرم آبکشی کنید و آخر نم ریشه‌ها را با یک حوله یا پارچه نخی بگیرید، در صورتی که زردی ریشه‌های فرش زیاد بود این کار را چندین مرتبه تکرار کنید. 
یکی دیگر از روش‌های استفاده از سرکه ترکیب آن با نمک است و سپس بقیه‌ی مراحل بالا را تکرار کنید، ترکیب نمک با سرکه قدرت لکه بری بالایی دارد.

تاید و پودر لباسشویی

از ترکیب این دو شوینده می‌توان بهترین لکه بر را ساخت ، میتوان با رقیق کردن این ترکیب با آب و سپس به کمک یک فرچه به طور کامل روی ریشه‌ی فرش‌ها کشید و در نهایت آن را آبکشی کنید و بگذارید به طور کامل خشک شود.

جوش شیرین

جوش شیرین پودری است که بین خانم‌ها بسیار محبوب است، از جوش شیرین می‌توان در تمیزی سینک و روشویی لکه بری فرش و گاز و غیره استفاده کرد.
یکی از موارد استفاده جوش شیرین در شستن ریشه‌ی فرش است، به این صورت که چندین قاشق جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و ترکیب این دو محلول را روی ریشه‌ی فرشها اسپری کرده و اجازه دهید که حدود نیم ساعتی بماند و در آخر ریشه‌ها را به طور کامل آبکشی کرده و بگذارید که کامل خشک شود.
برای قوی تر کردن این ترکیب می‌توان به آن سرکه اضافه کرد. از ترکیب سرکه و جوش شیرین یک خمیر به دست می‌آید که با مالیدن آن به ریشه‌ی فرش و زمان دادن به آن می‌توان قوی ترین لکه‌ها را نیز پاک کرد.  

 

شامپو فرش

وقتی حرف از شستن فرش و تمیز کردن ریشه‌ها می‌شود اولین شویندهای که به ذهن هر شخصی می‌رسد شامپو فرش است. شامپو فرش تشکیل شده از موادی است که لکه بری فرش و ریشه‌ها را در بهترین حالت ممکن خود انجام می‌دهد. و برندهای مختلفی از شامپو فرش وجود دارد که در دنیای مارکتینگ باهم در حال رقابت هستند اما شوینده و پاک کننده نانوسان در حال حاضر به دلیل قدرت لکه بری فوق العاده بسیار محبوب شده است.
شوینده و پاک کننده نانوسان علاوه بر اینکه دارای رایحه ای ملایم و دلپذیر است فاقد هرگونه مواد مضر از جمله فرمالین است به همین دلیل خرید شوینده نانوسان که یک انتخاب درست برای خانم‌هایی است که به مواد شوینده به دلیل آلرژی و یا آسم حساس هستند معرفی می گردد.
شوینده و پاک کننده نانوسان به دلیل داشتن فرمولاسیون دقیق و مناسبی که دارد قویی ترین لکه‌ها را در زمانی کوتاهی پاک می‌کند، و به دلیل اینکه خاصیت اکسید شوندگی ندارد آسیبی به بافت و الیاف فرش نمی‌رساند.
روش استفاده از شامپو فرش برای شستن ریشه‌ی فرش به این صورت است که مقداری از شامپو فرش را با آب رقیق کرده و این ترکیب را با کمک یک فرچه به روی فرش‌ها بمالید و در آخر سر ریشه‌ها را کامل آبکشی کرده و بگذارید خشک شود.

وایتکس

وایتکس به دلیل سرعت بالای پاک کنندگی و لکه بری آن، بین خانم‌ها بسیار محبوب است، اما استفاده از آن به رنگبری بالا و قدرت پوسیدگی زیاد اصلا پیشنهاد نمی‌شود. اما در صورتی که خواستید از وایتکس استفاده کنید حتما آن را با آب رقیق کرده و از ماسک و دستکش استفاده کنید.

پودر صابون

پودر صابون یک شوینده ملایم و کاملا ضعیف است و به خانم‌هایی که حساسیت بالا به مواد شویندهای همچون وایتکس دارند پیشنهاد می‌شود.
پودر صابون را می‌توان با آب مخلوط کرده و ترکیب این دو را با یک فرچه و حتی یک مسواکی که دیگر قابل استفاده نیست بمالید و در آخر ریشه‌ها را به خوبی با آب شسته و بگذارید به طور کامل خشک شود.

جمع بندی

یکی از قسمت‌های مهم هر فرشی ریشه‌ی آن است به همین دلیل باید در حفظ و تمیزی آن کوشا بود. ریشه‌ی فرش ها به دلیل اینکه باعث استحکام بیشتر تار و پود فرش می‌شوند یک نقش مهم و اساسی دارند، و آسیب زدن به ریشه‌ی فرش ها،میتواند در طولانی مدت منجر به آسیب زدن خود فرش شد.
اما گاهی کثیفی ریشه‌های فرش به دلایل مختلف از جمله شستشوی غیر اصولی فرش، کثیف شدن به دلیل داشتن حیوان خانگی و غیره اتفاق می‌افتد که باید با روش‌ها و ترفندهای اصولی آنها را تمیز کرد.
یکی از دلایلی که حتما باید ریشه‌ی فرشها را تمیز کرد این است که کثیفی و زردی ریشه باعث کهنگی و قدیمی نشان دادن فرش می‌شودکه لکه‌ها به موقع پاک نشوند در اینصورت تمیز کردن آنها کار مشکلی خواهد شد.

سوالات متداول

انتهایی ترین قسمت فرش را که به طور کاملا واضح نمایان است را ریشه‌ی فرش می‌گویند. و کار اصلی ریشه‌ی فرش این است که تار و پود فرش را به طور محکم در کنار هم نگه می‌دارد.

زمانی که از شوینده‌های بسیار قوی برای شستن ریشه‌ی فرش استفاده می‌کنید، احتمال آسیب رساندن به خود فرش را نیز بسیار بالا می‌برید.
شوینده‌های بسیار قوی به دلیل خاصیت اکسید شوندگی که دارند به راحتی به بافت و الیاف فرش آسیب می‌زنند. از جمله شویندهای نامناسب ریشه‌ی فرش وایتکس می‌باشد.

شامپو فرش نانوسان این روزا به دلیل قدرت پاک کنندگی بالایی که دارد به یکی از محصولات پر فروش تبدیل شده است. شوینده و پاک کننده نانوسان به دلیل قدرت تمیز کنندگی بالا و همچنین سرعت لکه بری زیاد بین مصرف کنندگان بسیار محبوب است.

 
اگر شما به استفاده از شوینده و پاک کننده‌های صنعتی علاقه‌ای ندارید، به شما استفاده از ماده‌های طبیعی‌ای همچون سرکه و جوش شیرن و نمک و غیره پیشنهاد می‌شود. این مواد علاوه بر تمیزی و لکه بری فرش و ریشه‌ها دیگر آسیبی به بافت و الیاف فرش نمی‌زنند. 
 
 
 
 

                                                                                             واحد تحقیق و توسعه: فروشگاه سان سلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *