0
0
جمع کل: تومان

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هزینه ارسال برای سفارش‌های بیش از 680 هزار تومان رایگان می‌باشد
  • ارسال فوری در شهرهای تهران و مشهد
   هزینه ارسال برای سفارش‌های بیش از    680 هزار تومان رایگان می‌باشد
  • ارسال فوری در شهرهای تهران و مشهد
  •  

شستشوی فرش نجس شده + احکام و نکات شستن فرش نجس

شستن فرش نجس

با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

شستشوی فرش نجس شده از آن دسته اتفاقاتی است که هریک از ما در طول زندگی خود چندین بار با آن مواجه می‌شویم. ادرار و مدفوع انسان و حیوانات خانگی، خون، مشروبات الکلی و… ازجمله مهم‌ترین عواملی هستند که علاوه بر کثیف کردن فرش موجب نجس شدن آن نیز می‌شوند. قرار گرفتن مستقیم و غیرمستقیم هریک از موارد ذکرشده موجب نجس شدن فرش می‌شود.

نجاسات بطور معمول لکه‌های بدبو و بسیار سختی از خود به جای می‌‌گذارند و موجب بروز بیمای‌های مختلف می‌شوند. اما با لکه بر فرش و مبلمان نانوسان به راحتی می توانید پاک کنید. شستن فرش نجس احکام و قوانین مشخصی دارد که بهتر است پیش از اقدام به شستن فرش نجس با آن‌ها آشنا شد. البته بطورکلی اگر بر فرش شما نجاست وجود نداشته باشد، با ریختن آب به سادگی میتوانید آن را تطهیر نمایید. در ادامه به بررسی احکام شستشوی فرش نجس می‌پردازیم و درنهایت مهم‌ترین نکات شستشوی این نوع فرش را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

در چه صورتی فرش نجس می‌شود؟

همانطور که گفتیم قرار گرفتن مستقیم یا غیرمستقیم برخی از عوامل روی فرش موجب نجس شدن آن می‌شود و باید در این شرایط هر چه سریع‌تر اقدام به تمیز کردن فرش خود نمائید. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل نجس شدن یک فرش، ادرار و مدفوع انسان و حیوان است. شایان ذکر است که این مشکل امروزه در خانه‌هایی که کودکان خردسال دارند به فراوانی مشاهده می‌شود و ضروری است که این افراد چگونگی شستشوی فرش نجس شده را بدانند.
بطورکلی ادرار و مدفوع تنها دلیل نجس شدن یک فرش نیست و خون و مایع منی نیز می‌توانند موجب نجس شدن فرش، مبل و حتی زمین شوند.

احکام شستشوی فرش نجس

همانطور که می‌دانید در دین اسلام نجاست و پاکیزگی اهمیت بسیار زیادی دارد و احادیث مختلفی در این رابطه وجود دارد. بطورکلی برای شستشوی موکت یا فرشی که توسط نجاست جرم‌دار کثیف شده باشد از آب کر می‌توان استفاده نمود و درنهایت آن را تطهیر نمود. این فرش باید مطابق با دستورات و احکام اسلامی شستشو شود تا به این ترتیب اموری همچون نماز با مشکل مواجه نشود. برای تطهیر نمودن فرش نجس باید قسمت نجس بصورت کامل در آب فرو رود و از آن خارج شود.‌‌
بطورکلی برای شستشوی فرش نجس شده می‌توان از سه نوع آب کر، آب قلیل و آب جاری متصل به کر استفاده کرد. لازم به ذکر است که اولویت تطهیر و شستن فرش نجس با آب کر است. در حقیقت ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیتر آب کر باید در مخزنی با طول و عرض و ارتفاع مشخص قرار گیرد. البته از آنجایی که وجود این حجم آب در منازل مسکونی مقدور نیست، بهترین کار این است که فرش خود را به شرکت‌های قالیشویی بسپارید تا به این ترتیب تمام مراحل شستشوی فرش نجس شده بصورت شرعی انجام گیرد. 
امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیگر حوض و استخر در همه منازل وجود ندارد و آب کر همان آب لوله کشی منازل است و در حقیقت به یک سیستم کلی آب وصل است.
منظور از آب قلیل، آبی است که مقدارش از مقداری که در اسلام تعیین شده بیش‌تر باشد. این آب را می‌توان درون کاسه، پارچ و یا هر ظرف دیگر ریخت و از آن استفاده کرد. شایان ذکر است که برای شستن فرش نجس شده خود شما می‌توانید از هر دو نوع آب قلیل و کر استفاده نمایید.
برای تمیز کردن فرش نجس با آب قلیل باید پیش از هر چیزی نجاست را بطور کامل برطرف نمایید. شما می‌توانید به کمک دستمال یا حتی آب قلیل نجاست ایجادشده را از بین ببرید تا به این ترتیب فرش شما آماده برای آب کشیدن شود.
حال برای شستشوی فرش نجس شده آب قلیل را سه مرتبه روی فرش بریزید. لازم به ذکر است که اگر از بین بردن نجاست را با آب انجام می‌دهید، باید دو مرتبه دیگر بر روی منطقه نجس شده آب بریزید تا فرش شما بطور کامل پاک گردد. خوب است بدانید که هنگام شستن فرش نجس با آب قلیل، پس بار آب ریختن بر روی فرش باید آن را کامل فشار دهید تا آب درون آن خارج گردد. آب خارج شده را آب غساله می‌نامند و بسیاری از علما معتقد هستند که هنگام شستشوی فرش نجس شده آب غساله باید بطور کامل خارج شود.
 
آب کر از دیگر آب‌های مناسب شستشوی فرش نجس شده است که همانطور که گفتیم به آب لوله کشی وصل است. این نکته را در نظر داشته باشید که هنگام پاک کردن فرش نجس با آب کر هیچ نیازی به خروج آب غساله نیست. بسیاری از علمای دین اعتقاد دارند که اگر آب به قسمت نجس  رسید، شما می‌توانید با دست آن را حرکت دهید تا فرش پاک گردد و هیچ مانعی جهت ورود آب به دیگر مناطق وجود ندارد. البته این امر در صورتی است که عین نجاست از روی فرش جدا شده باشد.
اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و به حوض و… دسترسی ندارید، هیچ نگرانی از لحاظ شستشوی فرش نجس شده مطابق با احکام و دستورات وجود ندارد. چراکه شما می‌توانید یک تشت زیر فرش خود بگذارید و توسط شلنگ یا شیر بر روی آن آب بریزید. حال به محض آنکه آب از زیر فرش خارج شد و به درون تشت ریخت، فرش شما پاک شده است.

مراحل شستشوی فرش نجس

پیش از شستشوی فرش نجس شده این نکته را در نظر داشته باشید که نوع فرش و جنس نخ آن در شیوه شستشو بسیار موثر است. برای مثال اینکه فرش شما ماشینی است یا دستباف یا اینکه نخ آن ابریشم یا پشم است در شستشو اهمیت بسیاری دارد. اگر فرش شما دارای تار و پود نازک و ظریف است، حساسیت بسیار بالایی دارد. به همین جهت باید شستن آن را به افراد متخصص و باتجربه در قالیشویی‌ها بسپارید.
هنگام شستشوی فرش نجس شده باید دقت داشته باشید که فرش شما با چه ماده‌ای نجس شده است. برای مثال اگر با خون نجس شده است، بلافاصله لکه خون را پاک نمایید و با آب سرد فرش را بشویید. لازم به ذکر است که اگر شستشوی لکه خون را با آب گرم انجام دهید، لکه پاک نخواهد شد و روی فرش ثابت می‌شود.
شستشوی فرش نجس شده چندین گام دارد که بطورکلی عبارتند از:

گام اول: برطرف کردن عین نجاست

همانطور که گفتیم پیش از شروع به شستن فرش نجس شما باید عین نجاست را بردارید و مانع نفوذ آن به دیگر قسمت‌ها شوید. اگر محل مورد نظر شما پس از برداشتن نجاست هنوز هم مرطوب است، یک حوله یا دستمال نخی بر روی آن قرار دهید و اندکی صبر کنید تا دستمال رطوبت را به خود جذب نماید.

استفاده از شامپو فرش ومبلمان نانوسان

اگر ادرار یا مدفوع انسان و حیوان روی فرش ریخته باشد، بوی بسیار نامطبوعی فضای خانه را پر خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است که شستشوی فرش نجس شده خود را با مواد شوینده انجام دهید. شامپو فرش و مبلمان نانوسان یکی از بهترین و آشناترین پاک کننده‌های موجود در بازار است که انواع لک و هر نوع آلودگی را از بین می‌برد و هیچ ردی از آن‌ها به جای نمی‌گذارد. 
شامپو فرش و مبلمان نانوسان با فرمولاسیون متفاوت و بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا تولید شده است و همانطور که گفتیم هر نوع لکه ازجمله لکه‌های نجاست را از بین می‌برد. این لکه ‌بر مایعی سفیدرنگ است و در ظروف پلی اتیلن بسته‌بندی می‌شود. البته بدون بهره‌گیری از هر نوع حلال نیز قابل استفاده است.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لکه‌ بر نانوسان این است که در فرمولاسیون آن از هیچ گونه مواد مضر و ترکیبات سفیدکننده استفاده نمی‌شود. به همین خاطر این پاک کننده هیچ ضرری برای سطوح و سلامتی انسان ندارد.

گام سوم: ریختن نمک

بطور معمول توصیه می‌شود که محل آلوده را با نمک ضدعفونی نمایید تا به این ترتیب هیچ نگرانی بابت آلودگی نداشته باشید. در این مرحله تنها کافی است که مقداری نمک بر روی سطح آلوده بریزید و پس از چند دقیقه با جارو آن را جمع نمایید.

گام چهارم: آبکشی و تطهیر فرش نجس شده 

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مرحله شستشوی فرش نجس شده، آبکشی و تطهیر است. در این مرحله شما نیاز به یک تشت بزرگ، یک پارچ آب سرد و یک حوله دارید.

گام پنچم: شستشو

حال فرش خود را مطابق با اصول و احکامی که گفتیم با آب کر یا قلیل شستشو دهید.

گام ششم: شستشوی وسایل نظافت

پس از شستشوی فرش نجس شده باید تشت و پارچی که با آن شستشو را انجام داده‌اید و نجس است را بشویید.

بهترین روش شستشوی فرش نجس

حال که با چگونگی شستشوی فرش نجس شده آشنا شده‌اید، به سراغ معرفی بهترین روش شستن این نوع فرش می‌رویم. بطورکلی بهترین روش شستشوی فرش نجس شده، بهره‌گیری از مواد شوینده و پاک کننده در منزل است. البته استفاده از این مواد باید به روش اصولی انجام گیرد.  لازم به ذکر است که برای شستشوی فرش با مواد پاک کننده بهتر است به سراغ خرید محصولات نانوسان بروید.

مهم‌ترین نکات در شستشوی فرش نجس شده

برای شستشوی فرش نجس با هر نوع آب باید نکات مختلفی را در نظر داشته باشید تا به این ترتیب هیچ شبهه‌ای در تطهیر فرش ایجاد نشود. بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین این نکات عبارت است از:
• اگر فرش نجس خود را با آب کر یا آب لوله کشی شسته‌اید، هنگام ریختن آب بر روی فرش محل لکه را دست بکشید و دیگر هیچ نیازی به فشردن فرش وجود ندارد.
• اگر هنگام شستشوی فرش آب به دیگر نقاط نفوذ کند، هیچ نیازی به شستشو آن‌ها وجود ندارد.
• اگر هنگام شستشوی فرش نجس شده از پاک کننده آنزیم‌دار استفاده می‌کنید، باید چند ساعت آن را بر روی فرش قرار دهید تا به این ترتیب تمیز شود.
• اگر فرش شما با لکه خون نجس شده است، پیش از شستشو لکه را تمیز نمایید و از خشک شدن آن جلوگیری نمایید.
• و…

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی احکام شستشوی فرش نجس شده پرداختیم و درنهایت بهترین روش شستشوی این فرش را بیان کردیم. همانطور که گفتیم شستشوی فرش نجس شده از آن دسته اتفاقاتی است که هریک از ما در طول زندگی خود چندین بار با آن مواجه می‌شویم. ادرار و مدفوع انسان و حیوانات خانگی، خون، مشروبات الکلی و…  ازجمله مهم‌ترین عواملی هستند که علاوه بر کثیف کردن فرش موجب نجس شدن آن نیز می‌شوند. قرار گرفتن مستقیم و غیرمستقیم هریک از موارد ذکرشده موجب نجس شدن فرش می‌شود.
بطورکلی برای شستشوی فرش نجس شده می‌توان از سه نوع آب کر، آب قلیل و آب جاری متصل به کر استفاده کرد. لازم به ذکر است که اولویت تطهیر و شستن فرش نجس با آب کر است. در حقیقت ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیتر آب کر باید در مخزنی با طول و عرض و ارتفاع مشخص قرار گیرد. البته از آنجایی که وجود این حجم آب در منازل مسکونی مقدور نیست، بهترین کار این است که فرش خود را به شرکت‌های قالیشویی بسپارید تا به این ترتیب تمام مراحل شستشوی فرش نجس شده بصورت شرعی انجام گیرد. برای شستن فرش نجس شده شما می‌توانید از هر دو نوع آب قلیل و کر استفاده نمایید.
برای تمیز کردن فرش نجس با آب قلیل باید پیش از هر چیزی نجاست را بطور کامل برطرف نمایید. شما می‌توانید به کمک دستمال یا حتی آب قلیل نجاست ایجادشده را از بین ببرید تا به این ترتیب فرش شما آماده برای آب کشیدن شود.

سوالات متداول

 گفتیم قرار گرفتن مستقیم یا غیرمستقیم برخی از عوامل روی فرش موجب نجش شدن آن می‌شود و باید در این شرایط هر چه سریع‌تر اقدام به تمیز کردن فرش خود نمایید. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل نجس شدن یک فرش، ادرار و مدفوع انسان و حیوان است.

 بهترین روش برای شستن این نوع فرش استفاده از مواد پاک کننده موجود در بازار ازجمله شامپو فرش و مبلمان نانوسان است.

 هنگام شستن فرش نجس با آب قلیل، پس بار آب ریختن بر روی فرش باید آن را کامل فشار دهید تا آب درون آن خارج گردد. آب خارج شده، آب غساله نام دارد.

                                                                                             واحد تحقیق و توسعه: فروشگاه سان سلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *