0
0
جمع کل: تومان

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هزینه ارسال برای سفارش‌های بیش از 680 هزار تومان رایگان می‌باشد
  • ارسال فوری در شهرهای تهران و مشهد
   هزینه ارسال برای سفارش‌های بیش از    680 هزار تومان رایگان می‌باشد
  • ارسال فوری در شهرهای تهران و مشهد
  •  

روش پاک کردن لکه روغن از روی فرش و موکت

با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

فرش ها از جمله ارکان مهم زیبایی منازل می باشند و به دلیل این که زیر پا هستند، زودتر کثیف شده و احتمال ریخته شدن مواد مختلف روی آن ها زیاد است. بنابراین ریخته شدن مواد مختلف از جمله چربی و روغن، پارافین، مواد آرایشی و… کاملا طبیعی می باشد. در بین لکه هایی که ممکن است روی ظرف بریزد، لکه های روغن و چربی از همه سخت تر پاک می شوند. اما با محصولات شوینده و پاک کننده نانوسان می توانید به راحتی آن را پاک کنید. در این مقاله روش های مختلف و نکات پاک کردن لکه روغن از روی فرش را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

چگونه لکه روغن را از روی فرش برطرف کنیم؟

در صورتی که لکه روغن به تازگی روی فرش ریخته شده است ابتدا با استفاده از قاشق سریعا مقداری از آن را برداشته و سپس باقی مانده ی آن را با گذاشتن چند دستمال کاغذی که بخش زیادی از روغن را به خود جذب می کند، می توانید پاک کنید. در مرحله بعد برای پاک کردن و شستن کامل جای لکه ها، با استفاده از مایع ظرفشویی محل مورد نظر را بشویید. همچنین می توانید با خرید محصولات نانوسان لکه ها را پاک کنید. اگر از زمانی که لکه ریخته شده است، زمان زیادی می گذرد، با استفاده از یکی از روش های زیر، آن را می توانید پاک کنید:

پاک کردن لکه با استفاده از جوش شیرین

از جمله پر استفاده ترین مواد برای پاک کردن لکه روغن از روی فرش استفاده از جوش شیرین است. برای لکه هایی که مدت زمان زیادی است روی فرش باقی مانده اند، بایستی مراحل زیر را انجام داد: ابتدا محل لکه را با قاشق (به صورتی که بافت فرش آسیب نبیند) می تراشیم، سپس مقداری آب را با صابون یا مایع ظرفشویی مخلوط کرده و در محل لکه اسپری میکنم (می توان الکل را هم جهت افزایش قدرت پاک کنندگی به آن اضافه کرد) در ادامه مقداری جوش شیرین را در محل لکه پاشیده و پس از مدتی با مسواک یا تکه ای پارچه ی نخی، محل مورد نظر را پاک کرد. در صورت نبودن جوش شیرین می توانید از جایگزین های آن مانند پودربچه، نشاسته و یا حتی نمک استفاده کنید. هر سه مورد ذکر شده جزو پاک کننده های قوی هستند که می توان از آن ها استفاده کرد.

نحوه پاک کردن روغن از روی فرش

زمان عامل اصلی ماندگاری لکه های روغن پس از ریخته شدن بر روی فرش و یا موکت است. هرچه سریع تر نسبت به جمع کردن لکه اقدام کنید، به آسانی می توانید لکه را بردارید. برای پاک کردن لکه روغن از روی فرش ابتدا با قراردادن حوله یا پارچه ی کوچکی روی لکه، آن را به خود جذب خواهد کرد. در این حالت از حرکات افقی برای پاک کردن استفاده نکنید چرا که الیاف زیرین نیز لکه را به خود جذب خواهند کرد و لکه پخش خواهد شد. توجه داشته باشید با چاقو یا هر وسیله دیگری تا حدودی می توانید الیاف فرش را بردارید (به شرطی که فرش آسیب نبیند) در وهله ی بعدی نوبت آبکشی با آب ولرم است که تا جای ممکن، لکه های روغن از روی فرش پاک شوند.
در صورتی که با روش فوق موفق به پاک کردن لکه های فرش نشدید، می توانید با استفاده از حلال های رنگی، نسبت به پاک کردن لکه ها اقدام کنید.

پاک کردن لکه روغن از روی فرش با حلال های رنگی

استفاده از این روش نیازمند مقداری توجه است چرا که این مواد مقداری خاصیت اسیدی داشته و بهتر است هنگام خرید این گونه شوینده ها، موردی انتخاب شود که خاصیت اشتغال و اسیدی نداشته باشد.

پاک کردن با سرکه سفید

در استفاده از سرکه سفید (برای شستن فرش های فانتزی) بایستی آن را با آب و مایع ظرفشویی مخلوط کرد. بدین صورت که حدودا یک سوم لیوان سرکه سفید به علاوه یک لیوان آب و به مقدار لازم مایع ظرفشویی را با یکدیگر ترکیب کرد. بعد از اسپری کردن این محلول بر روی فرش، آن را با پارچه ی نخی تمیز پاک کرده و در ادامه با قراردادن یک ظرف یا تشت زیر فرش، نسبت به آبکشی فرش اقدام کرد.

روش‌های دیگر جهت شستشو فرش از چربی

مایع ظرفشویی: همانطور که می دانید یکی از پر استفاده ترین مواد در پاک کردن فرش، مایع ظرفشویی است. این ماده لکه های رنگی چرب را در خود حل می کند و با سابیدن آن در محل لکه، به سرعت می توان بخش زیادی از آن را از بین برد.

 پاک کردن با پراکسید هیدروژن

 در صورتی که لکه مدت زمان زیادی روی فرش مانده باشد جهت پاک کردن لکه روغن از روی فرش بعضا از این ماده که بسیار سمی بوده استفاده می شود. ابتدا یک قاشق غذا خوری از این ماده را با یک لیتر آب ولرم مخلوط کرده و با استفاده از برس روی قسمت فرش بکشید. تنها نکته ای که باید آن را مدنظر قرار داد این است که باید بلافاصله پس از شست و شو محل لکه را آبکشی کرده تا خیلی روی فرش نماند، چرا که باعث سفید شدن و پوسیدگی فرش خواهد شد. در صورتی که پراکسید هیدروژن در دسترس نبود، می توان از جایگزین آن یعنی با آمونیاک به پاک کردن محل لکه اقدام کنید.

استفاده از الکل

در صورتی که محل مورد نظر با استفاده از راه های گفته شده پاک نشد، الکل هم گزینه ی مناسبی می باشد. ضمنا خطر کم تری هم نسبت به موارد فوق دارد.

خمیر اصلاح 

برای پاک کردن واکس، روغن و یا لوازم آرایشی می توان خمیر اصلاح را به کار برد.

حلال های لکه گیر

ابتدا حلال را روی سطحی که روغن در آن قرار دارد آغشته کرده، در ادامه با آغشته کردن آن به دستمال روی فرش یا موکت بکشید. برای پاک سازی هم می توان با استفاده از یک پارچه ی مرطوب، آن را پاک سازی کرد. 
تمیز کردن فرش با بخارشوی: روش دیگری که جهت پاک کردن لکه روغن از روی فرش می توان به کار برد، استفاده از بخار شوی و نمک و جوش شیرین است. در این روش پس از تمیز کردن فرش از ذرات گرد و غبار و … مخلوط نمک و جوش شیرین را روی لکه پخش کنید. با استفاده از بخار شوی محل مورد نظر خود را مرطوب کنید ( در صورت داشتن بخار شوی البسه، با فاصله کمی از فرش آن را استفاده کنید). با کشیدن یک برس اسکراب فرش را پاک کنید.
برای خشک کردن فرش یک دستمال میکروفیبر خشک را روی لکه گذاشته و تا خشک شدن آن کمی صبر کرده و در مرحله آخر با جاروبرقی محل را پاک کنید.
نکته: استفاده از همه ی روش های فوق پیشنهاد نمی شود. الیاف فرش حساس بوده و استفاده از هیدروژن پراکسید، اسید و سرکه بعضا آسیب هایی را به فرش وارد خواهد کرد و حتما بایستی توسط فرد خبره و با استفاده از وسایل خاص انجام گردد.
ضمنا با توجه به هزینه بالایی که خانواده ها برای خرید فرش صرف می کنند، پاکیزگی آن ها اهمیت بسزایی خواهد داشت و بعضا استفاده از مواد شوینده اجتناب ناپذیر است.
برای جلوگیری از این مشکلات، شرکت نانوسان محصولی را معرفی کرده است که علاوه بر قدرت پاک کنندگی بالا، هیچ آسیبی به فرش وارد نمی کند. این محصول علاوه بر فرش، می تواند در پاک کردن مبل نیز استفاده گردد. شامپو فرش و مبلمان نانوسان را می توانید در فروشگاه های زنجیره ای، سوپر مارکت ها و یا وب سایت رسمی این شرکت خریداری کنید.

 نکات مهم برای نحوه شستشو فرش از چربی

• بعد از استفاده از جوش شیرین، نمک و یا پودر بچه حتما محل مورد نظر را با جارو برقی تمیز کنید تا ذرات آن پخش نشوند.
• هیچ وقت این نکته را فراموش نکنید که بهترین روش برای شستشوی فرش، تمیز کردن و پاک کردن هر چه سریع تر آن می باشد.
• نسبت ترکیب محلول سرکه و آب یک به سه است. (یعنی برای هر واحد سرکه بایستی حتما ۳ واحد آب با آن ترکیب شود). پس از اسپری کردن محلول بر روی فرش و گذشت زمان مشخص، می توانید آن را با پارچه ی میکروفیبر تمیز کنید تا محلول پاک شود.
• یکی از مواردی که افراد با آن مواجه می شوند، زرد شدن بعد از شستن فرش می باشد که آن هم به علت باقی ماندن آب کثیف، رطوبت و آب اضافی در فرش است که پس از آب گیری آن می توانید با تغییر حالت دادن فرش به صورت لوله ای از آب گیری کامل اطمینان حاصل کرده و تا خشک شدن کامل زیر نور خورشید قرار دهید.
• یکی از اشتباهات رایجی که دیده می شود این است که افراد در استفاده از مواد شوینده افراط می کنند و گمان می کنند هرچه بیشتر از این مواد شوینده استفاده کنند، پاک کردن لکه روغن از روی فرش آسان تر خواهد شد. این در حالی است که در مرحله آخر پاک کردن کف موجود از فرش سخت تر خواهد شد و زمان و آب بیشتری را بایستی برای آن صرف کرد.
• بهترین محلول از بین مواد ذکر شده ترکیب شامپو فرش و مبلمان نانوسان با آب است. این محلول به طور خاص برای تمیز کردن لکه ها با هر سطحی از سختی تولید شده است و می تواند بدون آسیب دیدن فرش، آن را پاک کند.

جمع بندی

در این مقاله روش های مختلف پاک کردن لکه روغن از روی فرش را با یکدیگر بررسی کردیم و با مقدورات و مقدرات هر روش آشنا شدیم. به طور مثال شاید استفاده از سرکه و یا اسید کارآمد بوده و قدرت پاک کنندگی بالایی داشته باشند اما سبب آسیب هایی به فرش خواهند شد. لذا شرکت نانوسان، جهت رفاه حال هموطنان با معرفی شامپو فرش و مبلمان نانوسان همه ی مشکلات فوق را برطرف کرده و محصولی با کیفیت در اختیار آنان گذاشته است.

سوالات متداول

بله، رطوبت بسیار بالای آن می تواند سبب دیر خشک شدن آن و در مواردی سبب آسیب به بافت فرش شود.

بله ، در این روش با شستن محل لکه با آب داغ و آلوئه ورا تاحدودی لکه ها پاک می شوند. پس از شستن لکه ها با آب داغ مقداری ژل را روی آن ریخته و پس از چند دقیقه مجددا محل را با لکه بشویید.

در این روش ابتدا با کاردک و یا قاشق آن را از روی فرش جدا کرد (استفاده از جسم تیز سبب آسیب دیدن الیاف فرش خواهد شد). سپس با استفاده از چسب نواری، نسبت به برداشتن سایر قسمت های لکه اقدام کرد. این کار را با بخش های نوار آن قدر انجام می دهیم تا دیگر اثری از لکه نماند.

بله راه حل دیگر برای پاکسازی لکه چربی طبیعی، استفاده از گچ سفید است. برای این کار، ابتدا گچ را به مقدار کافی روی لکه ‌پاشیده و صبر کنید تا خشک شود. سپس با استفاده از برس، گچ را پاک کرده و فرش را تکان ‌دهید تا همه ‌ی ذرات گچ از روی آن جدا شوند. سپس با استفاده از یک پارچه مرطوب و محلول پودر لباسشویی، محل لکه را تمیز ‌کنید. همچنین، می‌توانید از پودر تالک نیز استفاده کنید تا لکه روی فرش کاملاً از بین برود. این روش برای لکه‌های چربی طبیعی بسیار موثر است. به این ترتیب، با استفاده از گچ سفید و تالک می‌توانید فرش خود را به راحتی و بدون خرج زیادی پاک و تمیز کنید.

ابتدا باید مقدار کمی نشاسته ذرت را روی لکه ریخته و به مدت نیم ساعت اجازه داد تا خودش را پاک کند. سپس با استفاده از یک اسفنج مرطوب یا مسواک، نشاسته ذرت را پاک کنید. بعد از آن، لکه را با آب سرد شسته و اجازه دهید کاملا خشک شود. استفاده از این روش نه تنها به شما کمک می‌کند تا لکه‌های روغن را از لباس‌های خود پاک کنید، بلکه همچنین به صرفه و موثر است.

خیر، هرگز این کار را انجام ندهید. چرا که با ترکیب مواد شوینده مختلف با یکدیگر، باعث می شود به پارچه، فرش یا مبل خود آسیب برسانید و حتی شرکت های قالیشویی نیز نتوانند مشکل را برطرف کنند.

                                                                                             واحد تحقیق و توسعه: فروشگاه سان سلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *